BAWIĄC UCZY, UCZĄC BAWI

25 maja 2017 r. w bibliotece uczelnianej zgromadzili się miłośnicy komiksu, aby obejrzeć zbiory i wysłuchać wykładu Marka Wójcickiego – historyka, bibliotekarza, archiwisty, na co dzień pracownika Muzeum Historyczno-Archeologicznego w Ostrowcu Św. Jak przystało na historyka prelegent nawiązał do obecnego symbolu Krzemionek widząc w nim prototyp komiksu. Zaprezentował również najbardziej znane polskie komiksowe serie – „Kapitan Kloss”, „Kajko i Kokosz”, „Tytus, Romek i A’Tomek”, „Kapitan Żbik”, oraz współczesny komiks historyczny. Przedstawił wiele nieznanych faktów związanych z tworzeniem polskich komiksów lat 60. i 70. ubiegłego wieku (fabuła związana z aktualną sytuacją polityczną, co druga strona kolorowa, postaci drugoplanowe). Uzupełnieniem prelekcji była wystawa komiksów ze zbiorów własnych Marka Wójcickiego, jak również archiwalne wydania „Słowa Ludu” (z lat 60.), gdzie w odcinkach publikowana była opowieść rysunkowa „Sierżant Cień”.
Na zakończenie spotkania został wyświetlony film o wojennych losach arrasów wawelskich, będący częścią projektu edukacyjnego „Muzeum utracone”. Projekt wspiera działania i przywraca pamięć o ważnych dla kultury polskiej zabytkach. Film był utrzymany w estetyce komiksu.
Wystawie książek towarzyszyła miniwystawa komiksów uczniów ze Szkoły Podstawowej nr 1 w Ostrowcu Św. pod kierunkiem nauczycielki plastyki Małgorzaty Winiarskiej-Jóźwik.
Wykład i wystawa „Komiks polski ze zbiorów Marka Wójcickiego” zakończył tegoroczne obchody Tygodnia Bibliotek w Bibliotece Wyższej Szkoły Biznesu i Przedsiębiorczości w Ostrowcu Św.

2017 05 17 komiks polski

Akademia Dyrektorów Bibliotek IBUK Libra

30 marca 2017 r. w gościnnych progach Teatru Syrena w Warszawie odbyła się III edycja Akademii Dyrektorów Bibliotek IBUK Libra, w której uczestniczyła Barbara Bakalarz-Kowalska, dyrektor Biblioteki Wyższej Szkoły Biznesu i Przedsiębiorczości w Ostrowcu Św. Biblioteka uczelniana już od 3 lat oferuje dostęp do wybranych publikacji z platformy IBUK Libra, z której na uczelni i z komputerów domowych mogą korzystać studenci, słuchacze, pracownicy, po uprzednim pobraniu w bibliotece kodu PIN. Pracownicy Biblioteki zachęcają do takiej formy korzystania z książek.
Podczas Akademii przedstawiciel Wydawnictwa PWN, które jest właścicielem IBUK Libry zaprezentował nowe możliwości platformy, m.in. kod QR dla każdej książki, po zeskanowaniu którego można na urządzeniu mobilnym czytać, czy możliwość wyszukiwania haseł w treściach publikacji. Zostały również wręczone nagrody dla bibliotek najlepiej promujących e-czytelnictwo. Przedstawiciele bibliotek dzielili się skutecznymi technikami propagowania e-czytelnictwa z wykorzystaniem IBUKA Libry. Po przerwie wysłuchano wykładu Jacka Santorskiego, psychoterapeuty, psychologa biznesu nt. „Dobre życie – złe nawyki, dobre praktyki”. Mówca przedstawił role w „trójkącie dramatycznym” (prześladowcy, wybawiciela, ofiary), które pełnimy w życiu, przestrzegał przed nimi; mówił o atawizmach, programach gadziego mózgu, relacjach w związkach. Wystąpienie zostało znakomicie przyjęte przez uczestników, tym bardziej, że prowadzący cały czas miał kontakt ze słuchającymi, a przykłady zachowań czerpał z codziennego życia.
Akademia zakończyła się, jak co roku, występem artystycznym Gwiazdy. Recital słowno-muzyczny zaprezentowała Dorota Stalińska.

Nauka i rozrywka – gra biblioteczna/miejska/uliczna

29 marca 2017 r. w Bibliotece Pedagogicznej w Staszowie odbyło się spotkanie w ramach „Sieci współpracy i samokształcenia nauczycieli bibliotekarzy powiatu staszowskiego”, na którym prelekcję wygłosiła Barbara Bakalarz-Kowalska, Dyrektor Biblioteki Wyższej Szkoły Biznesu i Przedsiębiorczości w Ostrowcu Św. Zachęcała bibliotekarki do przeprowadzania gry bibliotecznej/miejskiej/ulicznej, omawiając jej poszczególne elementy i ilustrując przykładami. Taka forma nauki przez zabawę doskonale promuje czytanie, pobudza kreatywność, rozwija wyobraźnię, uczy zdrowej rywalizacji, łączy grupę, inspiruje. Forma gry miejskiej sprawdza się zarówno przy promocji miasta, jak i urozmaica ofertę biblioteki czy innej placówki kultury. Słuchaczki otrzymały przykładowe scenariusze gier, które będą mogły wykorzystać w codziennej pracy.